LinkedIn

Benodigdheden voor een LinkedIn profiel

  • Je CV
  • De visitekaartjes die je de afgelopen tijd hebt verzameld
  • Het adresboek van je Outlook en webmail
  • Plus enkele dagdelen tijd om je profiel te (vervol)maken en dan 1 of 2 keer per week een kwartier om alles up to date te houden en mee te doen aan discussies.

Stappen

1. Upload een goede foto

Je gezicht en uitstraling zijn een eerste visitekaartje voor mensen die je nog niet fysiek ontmoet hebben, maar wel willen weten wie je bent. Dat betekent niet dat je de looks van een fotomodel moet hebben, maar wel een foto waarop je duidelijk (laat je ogen zien!) en in een positieve sfeer staat afgebeeld. Een vakantiekiekje is dan meestal niet geschikt. Kijk dus of je ergens een professioneel gemaakte foto hebt of laat er een maken.

2. Schrijf een duidelijke professionele headline

Je professionele headline is de zin die in je profiel direct onder je naam verschijnt. Het is ook de zin die mensen zien als je reageert op een groepsdiscussie (daarover meer in stap 7). Je headline beschrijft in 140 tekens wat je doet en moet nieuwe contacten inspiratie en houvast bieden: ben jij degene die ze zoeken? Speel er een beetje mee en kijk hoe je door slim te schrappen toch alle relevante informatie in die ruimte kunt krijgen, zeker als je op meerdere fronten actief bent.

3. Maak je profiel 100% compleet

Je profiel is gemakkelijker te vinden als het 100% compleet is. Dat doe je door alle onderdelen in te vullen: vul dus ook de summary en je specialties in. Verplaats je in de zoeker en gebruik termen die door anderen gebruikt zouden worden als ze op zoek gaan naar iemand. Zorg voor duidelijke en afgebakende functienamen en vul ook je websites in. Dat mag van alles zijn. Van je twitter-account, je facebook-profiel tot je bedrijfssite. Let op dat je ook de termen ´Mycompany´ en´ Mywebsite´  aanpast:  klik ´edit´ bij de site die je wilt aanpassen en pas in het dropdownmenu de naam van je site aan door op ´other´ te klikken. Dan verschijnt een tekstveld waarin je zelf de omschrijving van je site kunt geven. Door zelf alle velden in te vullen en een foto te uploaden, kun je je profiel voor 85% compleet maken. De resterende 15% krijg je via de recommendations. Elke aanbeveling is goed voor 5% extra profielwaarde.

Meer hierover in stap 5.

4. Leg contact!

Je succes op LinkedIn staat of valt natuurlijk met je contacten. Je kunt uit het ´blote hoofd´ bedenken wie je wilt uitnodigen, maar LinkedIn geeft je ook handige hulpmiddelen. Zo kun je het adresboek van je Outlook en van verschillende webmailprogramma´s (zoals Gmail) importeren, waarna LinkedIn deze mensen voor je localiseert. Dat is handig om mee te starten. Maar heel handig is de ´People you may know´ kolom die rechtsboven in beeld verschijnt. Hier geeft LinkedIn zelf welke mensen je mogelijk nog meer kent. Daar kom je soms de leukste contacten uit een heel ver verleden weer tegen. LinkedIn heeft ook een gemakkelijke zoekfunctie, waarmee je mensen op naam kunt vinden, maar ook bij bedrijven kunt zoeken. De juiste spelling is wel essentieel.  Als je iemand uitnodigt om met je te linken, vermijd dan als het even kan de standaardzin die LinkedIn al voor je invult, maar maak het persoonlijk. Geef in een paar regels aan waarom je wilt linken, waarom je ineens aan iemand moest denken of stel een persoonlijke vraag. Zo voorkom je ook dat de ontvanger op de beruchte ‘I don’t know’ knop drukt. Als er eenmaal 5 mensen n.a.v. jouw uitnodiging op de ´I don´t know´ knop hebben gedrukt, mag je mensen alleen nog maar uitnodigen als je hun e-mailadres kent en dat is een flinke handicap.

Do’s

  • Jezelf zijn en jezelf kennen
  • Meedoen met discussies
  • Je headline en status-update invullen

Don’t

  • Recommendations ruilen
  • Mensen die je niet kent uitnodigen



Leave a Reply

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url